Roger på Noroff


Hva skjer med den nye logoen til Grafikalen?
08.10.09, 10:45 pm
Filed under: Uncategorized

Advarsel!! Følgende tekst er ekstremt kjedelig og kan være helseskadelig for individer med hjernerystelse. Anbefales inntak av store mengder av doser koffein for å opprettholde en våken tilstand.

Følgende tekst er et meget kort sammendrag av en mye mer utfyllende rapport, som jeg anbefaler å lese istedenfor.

Vår obligatoriske oppgave nummer 3 var å designe en logo. Vi fikk velge mellom tre forskjellige ”bedrifter” som trenger en ny logo, et kunstgalleri, et band og ditt eget designbyrå.

Jeg valgte kunstgalleriet som i oppgaven har navnet Grafikalen. Fremgangsmetoden jeg brukte var først å lage et dobbelt tankekart med ordene ”Grafikalen” og ”kunst”. Grunnen til dette er at jeg ønsket at symbolet jeg skulle ha i logoen skulle ha en sammenheng med kunst, men samtidig passe med navnet.

tankegrafikalen

Som du ser kom jeg fram til en del ord som jeg skrev ned. Videre brukte jeg kryssmetoden med å velge et tilfeldig ord som kom fra Grafikalen-boblen og et tilfeldig ord fra kunst-boblen. Neste steg var at jeg tok disse to ordene og søkte på google. Etter en del treff, både nyttige og ubrukelige traff jeg noe interessant med ordene egyptisk og hund i samme søkefelt.

Svaret var en tynn hunderase, nemlig mynde. Dette var interessant fordi på Grafikalen siden hadde jeg flere ord som hadde sammenheng med hund. Dette var fordi jeg syns Grafikalen rimer på sjakalen, som er en bestemt form for sjakal. Etter videre undersøkelser i artikler om mynde-rasen, fant jeg ut at mynde stammer fra et fabeldyr med navn Tesem, som regnes som ur-mynden, men blir også regnet som et fabeldyr fordi det har vært vanskelig å finne skikkelig bevis om den har eksistert. Enda lengre inn i artiklene finner jeg en sammenheng mellom Tesem og Grafikalen. Det fantes en gud som er sin basis i Tesem, som var Anubis. Anubis er da en egyptisk gud og består da av en mann med hundehode. Hunderasen han består av er nemlig mynde og sjakal. Trumfkortet er da videre at det er mange tegninger og statuer av Anubis, noe som gjør han til et kunstverk. Bingo, veien mellom kunst og Grafikalen var funnet.

I skissearbeidet og illustrator valgte jeg likevel å se bort fra Anubis, med tanke på vinkel og hodeplagget. Dette var for å gjøre den til litt min egen figur, og dermed ble det sjakalen med navn Grafikalen.

Ja. Jeg regner med at du har svelget unna en kanne kaffe nå, for å fortsatt henge med. Resultatet ble en spissøret sjakal som ser på deg med smale øyne for å skape en effekt av at den er streng og har høy autoritet. Jeg ble fornøyd med resultatet med tanke på at få andre i samme bedriftsbransje har en figur i logoen sin, som ikke er abstrakt, og derfor vil jeg tro at Grafikalen vil stikke seg ut. Skrifttypen er ikke så grådig gjennomtenkt, den er grotesk og derfor lett leselig når den skaleres mye ned. Det var viktig at G’en var noenlunde rund, slik at den passer inn med figuren som bøyer seg andre veien og derfor skaper et jevnt hvitt felt mellom figuren og bokstaven, som gjør at de ser ut som de er en del av hverandre som har blitt delt litt opp. På denne måten passer figuren sammen med navnet.

grafikalen

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

