Roger på Noroff


Hva skjer med logoen til olympiske leker?
05.10.09, 4:45 pm
Filed under: Uncategorized

Dagens dagsoppgave er å studere en logo som vi på personlig plan liker og jeg har valgt de olympiske leker.  Vi skal se nærmere på

– historien, bakgrunnen og eventuelle fornyelser som har skjedd over tid.

– form og farger, betydning og sammenheng

– logotrend

– målgruppe(r) og konsept

– bruksområder, nett, magasin, avis og lignende.

————————

Logoen består alltid av 5 ringer, det er forskjellig om ringene har samme eller ulike farger.

ringer

Det som er spesielt med logoen til olympiske leker er at den har forskjellige elementer hver eneste gang lekene holdes. Elementer som navn, årstall og diverse symboler som f. eks et snøfnugg eller en sol er de vanlige forandringene. På denne måten representerer hver logo bestemt og fast til lekene som blir holdt akkurat det året og stedet.  Dette betyr at logoen til f. eks vinterleken i 1984 hadde et snøfnugg, men samtidig kan være en medalje.

vinter84

Elementene i logoene som alltid er der, som gjør at logoen er i gjenkjennelig, er nettopp ringene. Ringene er alltid med i logoene men det er elementene som gir et særpreg til hvilket år og type leker det akkurat er. Ringene er bare der for å si at, ”ja det er olympiske leker” mens de andre elementene forteller videre ” i Nagano 1998.” Dette vil si at det ikke har noen konkrete fornyelser av selve ringene, men bare elementene rundt. Dvs vinter-O L  i 1938 er lik som vinter – OL  i 2002.

oldnew

Ringene ble designet Baron Pierre de Coubertin i 1913 og skal representere de fem forskjellige kontinentene. De henger sammen for at det skal symbolisere et fellesskap. Den blå ringen representerer Europa, gul er Asia, sort er Afrika, grønn er for Oseania, og rød for Amerika. Noen mener at den hvite bakgrunnen representerer polområdene Antarktis og Arktis, men dette vites ikke sikkert. Sirkler har alltid vært et symbol siden tidens morgen, og kan symbolisere f. eks sol, gifteringer eller noe som ikke har noen ende.

Ringene har nesten vært faste og solide, uten noen effekter eller noen store forandringer. Unntak fra dette er sommeren og vinteren 1976.

logodouble

Når det gjelder resten av elementene rundt har de alltid vært solide, fordi de skal være skalerbare til mange forskjellige medier som TV, nett, aviser, blader, flagg, klær og plakater. Elementene er vanligvis symboler og objekter som har sammenheng med stedet det er. For å ta et eksempel ved å se på Lillehammer i 1994 så har de valgt å ha nordlys i logoen. Dette er igjen for å gi et særpreg til logoen, for å styrke følelsen til stedet der arrangementet befinner seg i det året.

Målgruppen er til folk flest, med tanke på at ringene betyr at verden samles og er i fellesskap. Ringer er jo et helt nøytralt symbol, som ikke støter noen mennesker av noe slag. Logoen er et salgsprodukt, det blir solgt diverse reklame artikler og klær med logoen. Dette kan være gensere og luer med logoen til f. eks Nagano 1998 som blir i seg selv et produkt som folk vil ha som en suvenir og minne. DERFOR er det viktig at logoene er forskjellige hver gang, men samtidig å beholde ringene som er selve kjernen i ALLE logoene.

Advertisements

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s



%d bloggers like this: